Eмисия новини
Audio Player
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

140 години от рождението на Франц Лехар – „виенския космополит”

\r\nПаметникът на Франц Лехар в родното му място - днешния град Комарно в Словакия
Снимка: Архив
Поредното музикално-галактическо пътешествие на нашия „Звезден експрес” е с посока Франц (или по-точно Ференц) Лехар.
Определян като най-сложното и най-странното явление в историята на оперетата, здраво свързан с нейното минало и настояще и в същото време без преки предшественици, нито преки наследници. Но без съмнение - звезда от първа величина! Съвсем красноречива е фразата на съвременниците на композитора: „Има три вида театралнодраматична музика – опера, оперета и Лехар”.
Роден е в някогашната Австро-Унгария на 30 април 1870 година в Комаром, днес Комарно в Словакия. Син е на унгарски военен капелмайстор и в детството си често се мести с родителите си – от Пресбург в Карлсбург, от Будапеща в Прага, от Виена в Сараево. Едва петгодишен вече свири на цигулка и пиано. Като ученик в будапещенската гимназия пише първите си композиции. На 12 постъпва в Парижката консерватория и след 6 години я завършва. Негов вдъхновител и учител е Антонин Дворжак с характерните славянска чувствителност и мелодика. Но основата при Лехар е унгарският темперамент. Франц продължава семейната традиция и също става военен капелмайстор. Урежда вечери на камерната музика, преподава пеене и цигулка и пише маршове, валсове и песни. Обикаля цялата страна, но целта му е Виена. Само там може да си създаде име.
30 декември 1905 година - големият успех за композитора с оперетата “Веселата вдовица”. Либретото е на Виктор Леон и Лео Щайн по комедията на Анри Мейяк “Аташе при посолството”. Зад гърба на Лехар остава периодът на несполуки и краткотрайни успехи в музикално-сценичния жанр. Все пак, още тогава критиката отбелязва, че творбата умело съчетава “виенската звучност и веселост на музикалните багри със славянската мечтателна лирика”. И най-важното: Лехар вече набелязва и проправя своя път към световната слава. Защото е усетил и проявил твореца в себе си.
“С “Веселата вдовица” аз намерих своя стил, към който се стремях в предишните си произведения – пише след време самият Лехар. - Направлението в съвременната оперета зависи от духа на времето, от публиката и всички промени в обществените отношения. Мисля, че шеговитата оперета не представлява интерес за днешната публика… Автор на музикални комедии не мога да бъда никога. Аз не виждам предназначението на оперетата в осмиване на всичко прекрасно и възвишено… Моята цел е да облагородя жанра. Зрителят трябва да преживява, да се вълнува, а не да гледа и слуша откровени глупости…” – думи на една звезда от началото на ХХ век, които и днес звучат все тъй актуално.

петък, 30 април, от 14.00 часа
По публикацията работи: Даниела Найденова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Born Erased

Самоличността на Born Erased или край на света на края

"Тъй като писарите ще продължат, малцината читатели, които ги имаше по света, ще сменят занаята си и ще станат също писари" – това някак беше първата далечна асоциация, още докато слушах за първи път целия албум I Am The End Of The World на настоящия проект на Ангел Симитчиев Born Erased – именно микро-дистопията "Край на света на края" от..

публикувано на 25.05.25 в 16:45
Acid Mothers Temple

Acid Mothers Temple довечера в София

Неделна вечер. В дъжда. Какво друго да прави човек, освен да отиде на японски психеделик рок концерт . Мястото е клуб "Паве" под Столична библиотека (вход от "Уилям Гладстон" 68), а часът – 20:00ч. В най-силната досега откъм японски авангард и ъндърграунд година за "Аларма Пънк Джаз" , след концертите на Казухиса Учихаши и Акира Саката (с..

публикувано на 25.05.25 в 14:21

Отбелязваме 24 май с българска опера от Парашкев Хаджиев

В съботния празничен ден слушателите на програма "Христо Ботев" ще имат възможността да чуят документален запис на една рядко изпълнявана творба от композитора Парашкев Хаджиев. Избрали сме изпълнение от 25 ноември 1969 г., когато солистите и оркестърът на Софийската опера са изпълнили операта "Майстори" под диригентската палка на маестро Атанас..

публикувано на 24.05.25 в 08:05

"Майстори", опера от Парашкев Хаджиев

Либрето: Парашкев Хаджиев По драматичната пиеса на: Рачо Стоянов Световна премиера: 9 октомври 1966 г., Софийска опера Действащи лица и изпълнители: • Тихол, майстор резбар (тенор) • Найден, негов син, резбар (бас) • Милкана, жена на Найден (сопран) • Живко, майстор резбар (тенор) • Добри (баритон) • Кольо (тенор) • Генчо..

публикувано на 23.05.25 в 10:05
Putan Club (Франсоа Камбюза и Джана Греко)

Putan Club с концерт в София навръх 24 май

Задава се шумна мрачна майска вечер в сърцето на мрака в София. 24 май с наситени китари, дръм машини, бас и бяс. Понякога те се завръщат: след дебюта си на българска земя по Гергьовден 2024 г. независимото (в пълния смисъл на думата) електро-индъстриъл-авнагард-рок дуо Putan Club повтаря Софияна светлата дата 24 май в тъмните подземия на..

публикувано на 22.05.25 в 20:15