Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

140 години от рождението на Франц Лехар – „виенския космополит”

\r\nПаметникът на Франц Лехар в родното му място - днешния град Комарно в Словакия
Снимка: Архив
Поредното музикално-галактическо пътешествие на нашия „Звезден експрес” е с посока Франц (или по-точно Ференц) Лехар.
Определян като най-сложното и най-странното явление в историята на оперетата, здраво свързан с нейното минало и настояще и в същото време без преки предшественици, нито преки наследници. Но без съмнение - звезда от първа величина! Съвсем красноречива е фразата на съвременниците на композитора: „Има три вида театралнодраматична музика – опера, оперета и Лехар”.
Роден е в някогашната Австро-Унгария на 30 април 1870 година в Комаром, днес Комарно в Словакия. Син е на унгарски военен капелмайстор и в детството си често се мести с родителите си – от Пресбург в Карлсбург, от Будапеща в Прага, от Виена в Сараево. Едва петгодишен вече свири на цигулка и пиано. Като ученик в будапещенската гимназия пише първите си композиции. На 12 постъпва в Парижката консерватория и след 6 години я завършва. Негов вдъхновител и учител е Антонин Дворжак с характерните славянска чувствителност и мелодика. Но основата при Лехар е унгарският темперамент. Франц продължава семейната традиция и също става военен капелмайстор. Урежда вечери на камерната музика, преподава пеене и цигулка и пише маршове, валсове и песни. Обикаля цялата страна, но целта му е Виена. Само там може да си създаде име.
30 декември 1905 година - големият успех за композитора с оперетата “Веселата вдовица”. Либретото е на Виктор Леон и Лео Щайн по комедията на Анри Мейяк “Аташе при посолството”. Зад гърба на Лехар остава периодът на несполуки и краткотрайни успехи в музикално-сценичния жанр. Все пак, още тогава критиката отбелязва, че творбата умело съчетава “виенската звучност и веселост на музикалните багри със славянската мечтателна лирика”. И най-важното: Лехар вече набелязва и проправя своя път към световната слава. Защото е усетил и проявил твореца в себе си.
“С “Веселата вдовица” аз намерих своя стил, към който се стремях в предишните си произведения – пише след време самият Лехар. - Направлението в съвременната оперета зависи от духа на времето, от публиката и всички промени в обществените отношения. Мисля, че шеговитата оперета не представлява интерес за днешната публика… Автор на музикални комедии не мога да бъда никога. Аз не виждам предназначението на оперетата в осмиване на всичко прекрасно и възвишено… Моята цел е да облагородя жанра. Зрителят трябва да преживява, да се вълнува, а не да гледа и слуша откровени глупости…” – думи на една звезда от началото на ХХ век, които и днес звучат все тъй актуално.

петък, 30 април, от 14.00 часа
По публикацията работи: Даниела Найденова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Аделина Александрова и Емануил Иванов

Пианистът Емануил Иванов: артистът трябва да е земен

"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..

публикувано на 26.04.24 в 12:45
Сцена от четвърто действие на операта „Вилхелм Тел“

"Вилхелм Тел" от Джоакино Росини, опера в четири действия

Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..

публикувано на 26.04.24 в 12:15

Фестивалът "Артис" с трето издание в София

"През тази година стартираме третото издание на "Международния музикален фестивал за класическа музика и изкуства". Подчертавам изкуства и правя това уточнение, защото в предишните издания, фестивалът   беше само с класическа музика. Сега разширяваме диапазона  ,включвайки различни изкуства, като в бъдеще тенденцията е форумът да обединява всички..

публикувано на 26.04.24 в 08:15

What the Funk представя катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА

Фънк вечер What the Funk представят на 24 април катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА “Проф. Панчо Владигеров” и Общинският културен институт “Надежда”.   В  концерта участват Джаз формация “София” и студентите от класа по пеене на ас. д-р Адриана Бенова и от класа по саксофон на хон. ас. Апостол Апостолов - Толи.  Повече от..

публикувано на 24.04.24 в 16:50
Антонина Бонева

Concertissimi с Антонина Бонева и нейните ученици

По повод 40 години преподавателска дейност и още повече концертна, пианистката и клавирен педагог Антонина Бонева организира концерт. На сцената заедно с нея ще музицират настоящите и ученици Марина Мравова, Йоанна-Лора Василева, Мартин Цветков и Димитър Михайлов, които са лауреати на десетки награди от международни конкурси. "Реших да отбележа..

публикувано на 21.04.24 в 09:05